midterms och träningsverk på en sida av ryggen..

När toab kommenterar så börjar de bli dax att skriva ett nytt inlägg. När tysken kommenterar så tror alla att jag dött. Fick ett mail av mamma som frågade just hur jag mådde! Jag mår bra mamma!

Ska varna er, de tog 3 timmar att skriva detta inlägg så...

Har mycket att berätta om idag eftersom de faktiskt händer sakerna här på dagarna!

Börjar på söndag och tar en snabb resumé över veckan som gått! (den kommer inte bli snabb som ni vet)

På lördag så skrev jag om att de "tvingar" upp mig tidigt eftersom de skulle på gymmet tidigt. Drog en snabb frukost och for iväg och började ro! ro-maskinen har jag aldrig varit ett fan (engelska "fan") men brett och jag körde en runda på 2000 meter. Slog inte mitt rekord som var 7.30, fick precis 7.30 igen, även fast jag krigade djuriskt sista 100 metrarna med torr mun och sånt där dreggel bara gunde svan kunde få.

Efter jag var klar så skakade hela kroppen och jag drack 4 liter vatten. Inga konstigheter, sen började jag göra sit-ups i vanlig ordning. De gick inte helt enkelt. efter runt 50 så fick jag "spykänslan" som gör att man inte kan fortsätta kriga, väntade i 2 minuter och försökte rygg-ups, samma sak där och hjärtat pumpade än, vilken krigarmaskin de är den där.. Den måste ju ge om man håller på att dö varje gång man är klar!

Kom hem och duschade snabbt, kyrkan nästa eftersom de försöker att gå i kyrkan var 3-4 e gång! Jag klagar absolut inte och följer med varje gång, de var en grabb där från andra sidan USA som ville bli "präst" de kallar dem inte präster utan något annat och jag ids inte kolla upp vad de är.

Denna grabb pratade konstant med salivet i halsen, han var riktigt nervös och de kunde man förstå. Han predikade om denna grabb:  John the babtist KONSTANT i 30 minuter. Han läste från bibeln alltså. Jag tycker att om man är intresserad så kan man läsa bibeln själv, hans public speaking skills var lika bra som sveriges kungs. Måste också berätta om att vi kom dit 10 minuter innan och jag hade ett bananskal att slänga så de bad mig gå in bakvägen där de fanns en papperskorg. Självklart så går jag in och tar bakdörren in till kyrkan. Problemet var att allt hade börjat och man inte ska gå in bakvägen. Alla går in framvägen och de trodde att jag skulle fatta att jag skulle gå runt efter jag slängt bananskalet, så långt tänkte jag inte. Den äldre generationen(damerna) log mot mig som bara en mormor kunde. Gubbarna var lite mer bittra, kanske för att deras fruar blev lite småkära i svensken ;)

Vi for hem efter allt var klart i vanlig ordning och drog en snabb runda till GIANT (ica) och köpte saker som vi behövde och inte behövde. Jag måste få dra upp detta igen!! Barb frågar Brett:"vill du ha kakor?" Nej, de är lugnt. "har vi nog chips hemma?" "japp." Sådär är de.. De är tvärt om hemma hos familjen Aronson/Ylipää. Har inte varit med och handlat på länge eftersom jag gett upp. Jag kommer inte att få chips eller kakor när jag ber om de..

Nu är klockan 12 på dagen och jag har gjort 3 saker redan! Ibland känns de skönt att vakna tidigt och FAKTISKT göra något med sitt liv på helgerna =)

Jag har bara kommit 1 dag och redan skrivit allt för mycket. Vi får se vars de slutar.

Min bro och vän Martin luther king hade sin dag idag så vi var lediga från skolan! Upp runt 12 och duschade, slog mig ner vid brett i soffan och började plugga. De var jersey shore på tv (10 gånger värre än big brother) så jag fastnade såklart, efter 1 timme for han iväg till sin flickvän Janie och jag var kvar i huset ensam.

Satt och snackade i skype, tömde kylskåpet och skafferiet. En vanlig dag i mitt liv kan man säga. 4.30 så sa brett att jag skulle mata hunden så de gjorde jag, tog mitt pick och pack och gav mig ut i kylan med kameran, tänkte fota lite i new hope. Fick bara med några saker. De viktigaste sakerna.

Donken

Vårat egna firehouse där...

Alla är voläntärer! Riktigt djupt skrivet faktiskt

De finns faktiskt snö här! (var 15 plus igår)

Efter jag tagit dessa bilder tog jag 2 burgare på donken, gled vidare mot en affär som hade kameror och sånt. Kanske inte så smart eftersom jag hade min kamera med väska med.. De bästa var att jag var där i 40 min och köpte...ett tuggummipaket. Måste sett ganska lurigt ut, grabben i kassan frågade mig "skkaaa du bara köpa dedär?!" "Japp, eller har ni några.." hittade jag på och räddade situationen lite. Sen var de dax for mat och jag for hem till kyckling och varma äpplen i kanel! (var inte så dåligt som de var konstigt)

Måste också berätta om nyhetssändningarna! "ACTION NEWS" I 5 dagar i sträck har de haft med dessa truckar som kör ut salt över hela pennsylvania och förstör miljön! Sen intervjuar de alltid grabben som har "koll" på allt och han står där med en extrem mustasch som bara truckgubbar kan ha.. Riktiga ACTION NEWS!!!!

18/1/11:
Var talat om en eventuell snow day idag som jag bad till john the babtist haha. John svarade genom att ge oss en "late start" vilket gör att vi börjar 10 istället för 8. Alla lektioner var kortade till 30 min och lunchen var flyttat till 12!

Kom hem och började kriga till testen imårn, mitt krigande slutade lika fort som japanerna när "fat man" släpptes.
Tv:n var mycket mer lockande. Jag gick upp på rummet snabbt och kom ner runt 5-6 och Barbara säger att vi ska shoppa lite och äta ute för att bygga upp inför kvällens pluggande! Hade bara mjukisbyxor så jag frågade om vi skulle på något fint ställe. De såg bra ut fick jag höra.. Kom dit efter en snabb shopping. Går in till denna kinesiska resturang och ser ett 50tal väldigt uppklädda personer där. KUUL att man har mjukisbyxor. I all fall så beställer jag in den mest klassiska rätten på kinesisk resturang, kyckling. Tråkigt, jag vet men är inte världens expert på kinesisk mat så jag kör med något jag vet går ner..

Efter allt så synar brett ett stort fat med kakor. Han frågar om vi kan få deserter och han frågar snällt."Tillåter budgeten?" De gjorde den och vi får fram 5 olika val! Hon presenterar för mig "WALL OF CHOCOLATE".. Den var löjlig.. Vi kollar på varandra och 5 minuter senare står de 2 stycken WALL OF CHOCOLATE på bordet. Bara att hugga in, Ska försöka förklara hur den såg ut. NI vet en vanlig tårta, så hög var ett lager! Så sätter ni 5 lager på varandra och skär en ganska stor bit. Den var brutal och jag tröck inte hela, packade ner resterande!

For hem ganska fulla och pluggade resterande av kvällen! Hade första midterms dagen efter så jag somnade halv 2 på natten.

Nu börjar jag komma någonstans med min korta resumé!

Barb väcker mig 07.05 och påstår att de är dax att gå upp! Hon har rätt kommer jag fram till och lämnar min fantastiska bädd! Ingen lunch blir nerpackad eftersom jag slutar 11.30 efter mina båda prov!

Mitt första test är Law and justice och jag får ett stort block med 100 frågor. Suckar djupt för mig själv och sätter igång. De gick ganska bra, vi får se hur de gick om några dagar (hoppas hoppas)

Juste! Våran nya guidance counselor fixade så jag fick träffa henne. Vi gick igenom att jag var en utbytesstudent och sånt. Hon berättade att jag inte fick graduera (vilket jag visste) Men att de skulle fixa något som visar att jag faktiskt varit här och tagit kurser. (detta hände dagen innan kom på de nu)

Hon frågar mig om jag undrar över något. Jag berättar att min kurs "law and justice" är väldigt svårt för mig eftersom han är en extrem picky grader (petig när han rättar saker) Till exempel så drog han av 4 poäng eftersom jag inte gett han en artikel. Jag gav en artikel faktiskt, fast de var en länk..

Våran lärare är speciell, jag har berättat om honom förut, nu berättade han att han inte har internet hemma, ingen tv eller radio... HUR SKA JAG VETA ATT EN VUXEN MAN INTE HAR INTERNET HEMMA?!?!?! Kom igen...

Jag hade alltså gett honom den men fick av 4 poäng (väldigt mycket på min essay)

I alla fall så berättade jag att jag måste ha 75% i alla klasser för att få stanna i detta land och jag tror inte de är skolans mål att skicka hem mig när jag försöker och samtidigt lär mig termer inte ens amerikanarna förstår.. De blir dubbelt så svårt känns de som. Just nu har jag 79% i klassen (runt vg+ i sverige tror jag) men bara G här... Så nu ska den nya guidance counseloren ha ett möte med honom och DR young! De var lite kraft i denna kvinna. De gillar vi!

När jag gjort klart detta test som består av 100 svåra frågor så fick vi en paus på 30 min. Sen vare dax for English 12! jag säger såhär.. OMÖJLIGT. Hamlet dit, hamlet hit. Den där grabben är inte högt uppe på många julklappslistor...

Kunde inte så mycket på detta prov MEN grabben framför mig (jag kommer säkert ångra att jag skrev detta) la sitt prov på sidan om på en bänk. Våran lärare är min gamla footballtränare så han kollade inte så mycket vad vi gjorde. De är scantron!!

Sådär ser de ut. han hade ena sidan så jag kunde se. Så jag snodde alla svar han hade faktiskt. Jag såg de som en mycket bättre chans att fortsätta i detta land. Även om jag måste fuska. Tror inte jag hade klarat av hamlet annars. Herregud vad tungt de var. (älskar scantron) Och som ni ser så är de A-B-C-D-E så man har minst 20% chans att ha rätt om man inte kan. Dock så brukar frågorna bara ha 4 chanser så 25%!

Idag var de planerat att åka och spela fotboll inomhus! (vi slutade ju 11.30) For till Luis och hämtade skor, sen for vi och åt hemma och jag tröck sista delen av WALL OF CHOCOLATE! Den var extra krämig idag tyckte jag.. Luis kallar shot gun men jag är 18 nu så jag kan köra med en regel toab alltid kört me"du måste vara 18 för att kalla shot gun HA" Vi kommer överens om att sten sax påse är bästa sättet. Vi kör amerikanska sättet (4 gånger istället för 3) och jag förlorar 2 raka+en blev oavgjord. Han tror att han vunnit men jag övertalar honom att eftersom vi kör lite amerikanska regler så kör vi "svenska regler" också där man måste vinna 3 och inte bäst av 3! Läser sönder honom och vinner 3irad..

Vi kom dit och ser inte en grabb där, tråkig tycker jag och går och byter om.. Vandrar vidare (stället är som halv arcus) och ser 20 grabbar spela. De körde ghettoregler utan domare. Stora grabbar var de. Bara spansktalande grabbar också..

Ser ingen jag känner igen så jag vandrar vidare och på andra sidan så ser jag grabbarna + 20 nya spansktalande grabbar, gubbar..

Vi gör ett lag vi grabbar(ingen av dem kan ett ord engelska) så vi har våran egna spanior som sköter snacket åt oss! Jag börjar spela som back och de går inte så bra när alla spaniorer var lika snabba som messi.. Små och riktigt svåra att komma åt. Sen så var inte min bollkontroll den bästa (erkänner)

Spaniorerna försöker fula sig, vi är 3 lag och de är "1 mål och nytt lag" som gäller.. De påstår att de inte fått spela så vi fick vänta 5 gånger när de bara var 3 lag!?!

Då tände vi till och jag ställde mig i kassen.. 2 andra grabbar kom också. höga var de, ingen tvekan om den saken haha

Dessa sjuka lirarde lirade för bra så vi bestämde oss för att kriga som djur för att få spela några matcher, efter några riktigt vassa saves så vinner vi 4 matcher irad, sen passar våran grabb fel eftersom en i vårat lag ser ut som resten av motståndarlaget så de gör mål.. Efter de så blir ett lag less och byter plan. Vi börjar ta över och vinner mer än förlorar..

Vi bestämmer oss för att lämna och fara hem men grabbarna på andra planen ber oss lira lite. Vi stannar och de blir en "riktig match" där vi inte byter. Först är jag forward och vi förlorar, sen går jag in i kassen och vi scorar 4 irad och är med i matchen igen..

Ganska kul att lira fotboll faktiskt med folk man inte kan prata med. Blev mycket "hey, öh"

Somnade sent även idag men dagen efter(idag) så hade jag spanish, mycket lätt tycker jag!

Såhär såg 20/1/11 ut! Tror att detta är de längsta inlägget i text i denna blogg. De skrivs historik just nu i denna blogg( fattar ni?!?!)


Somnade såklart sent(sovit lite denna vecka) och krigade.. Ska ta detta snabbt. jag började med spanish 1! med min favvoklass! 8-9orna!

Gick in till klassrummet och hittade en bra spot! Fick testet jag inte hade pluggat till riktigt med 200 frågar.. 200 FRÅGOR!!!

190 var enkla så jag förväntar mig ett väldigt bra betyg i detta midterm. Slutade för dagen men de gjorde inte brett så jag fick vara en snäll pojke och stanna kvar. Jag var skyldig min engelskalärare en essay så jag passade på att skriva den! Den gick väldigt bra.

Har märkt att lärarna inte bryr sig om mig som de andra eleverna. Jag kan gå förbi rektorn med baskern och han säger alltid, "hello tomas" Vi har ett bra relationship jag och rektorn!

Hade baskern på mig hela provet också medan alla andra tog av sig sina, respekt.

Nu är de dax att runda av dagen(arna)

Imårn jag har mitt sista prov! History 20 century! Vilket är de svåraste eller näst svåraste.. Dock gick rektorn ut på högtalarna och berättade att om vi hade en late start så ska vi ha provet på måndag istället (HOPPAS) för de har tagit 3.5 timmar att skriva detta för er.. Amerikas väderkanaler är riktigt mycket bättre än sveriges så de stämmer alltid. Än har de inte bommat

Hoppas ni kände att de var värt att läsa detta inlägg och jag ska avsluta med vad min

fortune cookie sade!

"set the right example. It will inspire others"

Kommentarer
Postat av: Morfar

Det var inte dåligt men nog har du väl ätit stekta äpplen med socker och kanel hemma?Ibland får man fuska men bara ibland och man får se till så man inte äker fast.

2011-01-21 @ 05:58:40
Postat av: Your father

Well done Tomas, has begun to train english

2011-01-21 @ 09:15:04
Postat av: FELICIA

Oftaaaa jag laste hela den har saken!! Forresten. Jag ar nastan saker pa att det stavas said och inte sade. Eller jag ar helt saker. Bara sa du vet liksom. Och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva for jag kommer inte ihag hur det har inlagget borjade.

2011-01-21 @ 14:06:53
URL: http://aicilefs.blogg.se/
Postat av: toab

jag hade typ 100 kommentarer på g men det var så jävla långt så jag hann glömma bort alla haha

2011-01-21 @ 19:56:29
Postat av: Jenny

det tog mig 3 timmar att läsa detta

2011-01-22 @ 03:56:23
URL: http://utbytesstudent.se/blogg/jenny

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0